Cand se zideste ceva sub semnul crucii, o casa sau o zidire, prin infingerea ei in pamant se determina punctul central, nodul vital si sintetic, cuprinzand in el , toata zidirea.
Este un procedeu tipic al masoneriei operative, care proiecteaza edificiul de sus in jos, consacrand faptul ca-si are radacinile in cer.
Se fixeaza nodul sintetic, in jurul caruia tot haosul ambiant se va transforma in cosmos , se elaboreaza un nou centru spiritual.
Orice caracter al arhitecturii sacre, incepe conceptual cu crucea, cu Varful care se proiecteaza de-a lungul axei verticale in " Piatra de Fundament", din temelie.
Intre aceste doua puncte extreme se " precipita" intr-un mod ideal orice constructie ideala.
Ea se poate apoi inscrie intr-un patrat, hexagon sau pentagon, dezvoltandu-se astfel intr-un edificiu cu trei dimensiuni, corporificandu-se in el.
In lumea aparentelor, adica in lumea noastra, procesul pare exact invers, dar adevaratul edificiu se coboara intotdeauna din cer.
( Ca o paranteza)
De aceia , in fresce Voievozii tin in mana biserici, in primul rand sa arate ca ele se coboara din Cer pe pamant, in al doilea rand sa le consacre lui Dumnezeu.
Cum multi dintre ei erau patroni, cel putin onorifici ai breslelor de zidari, se gaseau indrituiti sa-si spuna " Mari Arhitecti".
Ca o concluzie: Pana si in arhitectura moderna planul initial, sintetic, se numeste "proiect",fara ca autorul lui sa-si dea seamade adevaratul sens al termenului.Contemplata in lumea ideilor pure, opera arhitectonica, se "proiecteaza" apoi pe pamant intr-un edificiu tridimensional, dupa modul "precipitarii" unei solutii suprasaturate.Mai precis, temeliile oricarei cladiri traditionale, fie biserica fie edificiu civil, sunt in cer, dupa cum tot in cer sunt radacinile arborelui cosmic.
Orice zidire care are la inceput punerea unei cruci, este o expresie arhitecturala a transformarii Haosului in Cosmos, comuna tuturor doctrinelor cosmologice; zidire care este o imitatie a creerii lumii.Haosul este in mod definitoriu "domiciliul" demonului care nu-i poate admite transformarea echivaland pentru dansul cu o pieire.
De aceia in teologia patristica pomul vietii din rai este asemanat cu semnul crucii, diferit de pomul cunostintei binelui si al raului. De ce a fost pedepsit Adam?Pentru ca a mancat mai intai din arborele Cunostintei Binelui si al Raului, uitand de Arborele Vietii, cauzal fata de primul. Daca proceda invers, nu se intampla nimic.
Si daca in Rai , Adam a fost primul gradinar al gradinii Raiului, Mantuitorul fiul tamplarului ce descopera "lemnul", dupa Inviere este confundat de femeile mironosite de la mormant cu Gradinarul .( Noul Gradinar - Noul Adam).
Trebuie sa intelegem ca in perioada Mantuitorului lemnul crucii avea forma unui singur par,(ne gandim pentru o clipa si la Coloana fara sfarsit a lui Bracusi) dus in spate, pana la Golgota , si care se transforma in aspectul lui microcosmic in toiag sau carja lui Dumnezeu, din care s-au facut carjele arhieresti. Prin ele si prin delegatie, au puterea cheilor, aceia de a deschide in cer si pe pamant.
(Iar pe scurt) Arhitectura in vechime era numita Arta Regala, dar in vremuri si mai vechi i se zicea Arta Sacerdotala.